19.3.2 - Σχέδιο διατοπικής συνεργασίας «Πάρκο Φιλίππων»
Γενικές πληροφορίες
Το Σχέδιο Διατοπικής Συνεργασίας «Πάρκο Φιλίππων» συντονίζεται από την Αναπτυξιακή Καβάλας ΑΑΕ ΟΤΑ, είναι προϋπολογισμού 285.000,00 € και σε αυτό συμμετέχουν 3 εταίροι από την Ελλάδα.
Το Σχέδιο είχε αρχικά συμπεριληφθεί στην πρόταση του Τοπικού Προγράμματος CLLD/LEADER της Αναπτυξιακής Καβάλας Α.Ε., της Αναπτυξιακής Δράμας Α.Ε. και της της Αναπτυξιακής Σερρών Α.Ε. της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020. Ειδικότερα το Σχέδιο έχει ως αντικείμενο την ολιστική θεώρηση ανάπτυξης του κοινού τόπου παρέμβασης και την ενοποίηση, ερμηνεία, ανάδειξη φυσικών και πολιτιστικών στοιχείων και απόδοση κοινής ταυτότητας τόπου με τίτλο «Πάρκο Φιλίππων».
Ως Πάρκο Φιλίππων ορίζουμε το αγροτο-πολιτιστικό περιβάλλον, το οποίο βρίσκεται εντός των αυτοδιοικητικών ορίων των Δήμων Καβάλας, Δράμας, Παγγαίου, Δοξάτου, Προσοτσάνης, Αμφίπολης και Νέας Ζίχνης και των δύο Περιφερειακών ενοτήτων Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης. Στο παρόν σχέδιο διατοπικής συνεργασίας εντάσσεται όλη η περιοχή παρέμβασης CLLD LEADER των Νομών Καβάλας, Δράμας και Σερρών, με προτεραιότητα στο πεδινό και ημιορεινό της τμήμα.
Συμπληρωματικά αναφέρεται πως σύμφωνα με την Στρατηγική Μελέτη Σκοπιμότητας (Master Plan) με τίτλο “Πάρκο Φιλίππων” (2018) που χρηματοδοτήθηκε από τον Δήμο Καβάλας, η περιοχή του Πάρκου Φιλίππων, είναι ένα αγροτο-πολιτιστικό περιβάλλον τεράστιας ιστορικής σημασίας και αναπτυξιακής δυναμικής, που αριθμεί 8.000 έτη πολιτισμού. Εντός της πολυμορφικής γεωγραφικής του θέσης, παρουσιάζονται πλούσια οικοσυστήματα και πολιτιστικοί πόροι με επιστέγασμα τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων (μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco) και τον Αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης. Από οικονομικής πλευράς παρουσιάζει χαρακτηριστικά αγροτικής περιοχής με ισχυρό τομέα γεωργίας και κτηνοτροφίας, αναπτυσσόμενο δευτερογενή τομέα με έμφαση τη μεταποίηση αγροτικών προϊόντων (κρασί, ελιά, ελαιόλαδο, κ.ά.) καθώς και τριτογενή τομέα (υπηρεσίες). Όλες οι επιμέρους περιοχές έχουν κοινά στοιχεία (πολιτισμικά, παραγωγικά και κοινωνικοοικονομικά) με την κάθε περιοχή όμως να διαφοροποιείται από την ένταση των υπαρχουσών δραστηριοτήτων. Τα στοιχεία αυτά από κοινού και στο πλαίσιο μια ενιαίας αναπτυξιακής θεώρησης της περιοχής του Πάρκου Φιλίππων μπορούν να συνεισφέρουν σε ότι αφορά την αξιοποίηση συγκριτικών πλεονεκτημάτων και στη βελτίωση της ελκυστικότητας και της ανταγωνιστικότητας της περιοχής, με συνακόλουθες θετικές συνέπειες στην τοπική οικονομική ανάπτυξη με παράλληλη μείωση της ανεργίας.
Στόχοι
Σκοπός είναι να επιτευχθεί η μετατροπή αυτού του αγρο-πολιτιστικού περιβάλλοντος μεγάλης ιστορικής και εθνικής σημασίας σε ένα προορισμό παγκόσμιας ακτινοβολίας. Προς την εκπλήρωση αυτού του σκοπού επιστρατεύονται οι κάτωθι στόχοι:
- Η αξιοποίηση του ισχυρού brand name «Φίλιπποι» για την διασύνδεση πολιτιστικών, τουριστικών, αγροτικών και περιβαλλοντικών πόρων και τη δημιουργία τουριστικών προϊόντων και εργαλείων που θα αναδείξουν την περιοχή σε παγκόσμιο επίπεδο,
- Η ενδυνάμωση του τοπικού κοινωνικού κεφαλαίου, μέσα από την συνεργατική διερεύνηση και αναγνώριση των τοπικών πλεονεκτημάτων και ευκαιριών στους τομείς του πολιτισμού, του τουρισμού, της αγροτικής παραγωγής και του περιβάλλοντος,
- Η ενδυνάμωση του τοπικού επιχειρηματικού κεφαλαίου μέσα από την ανάπτυξη ικανοτήτων, την μεταφορά εμπειριών και την επιχειρηματική μάθηση για την επίτευξης επιχειρηματικής εξωστρέφειας, συνεργατικότητας και δικτύωσης σε διατοπικό επίπεδο,
- Η ανάπτυξη πιλοτικών δράσεων εναλλακτικού τουρισμού με έμφαση στην καινοτομία και την ολιστική προσέγγιση,
- Η προσέλκυση επενδύσεων, η δημιουργία θέσεων εργασίας, η δημιουργία διατοπικής υπεραξίας.
Η στρατηγική υλοποίησης του Σχεδίου εδράζεται -κατά βάση- στη διεκπεραίωση των κάτωθι:
- Η καταγραφή και ερμηνεία του διατοπικού αποθέματος και των πόρων των περιοχών των εταίρων με χρήση συνεργατικών μεθόδων (cultural mapping) και ανάδειξη τους κάτω από μια κοινή ταυτότητα (brand name) ως κέντρο διασταύρωσης πολιτισμών,
- Την δημιουργία πακέτων εμπειριών αειφόρου τουρισμού στηριζόμενοι στο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της κοινής περιοχής, δηλαδή τον εξέχοντα πολιτισμό της (Via Egnatia, Αρχαιολογικός Χώρος Φιλίππων, Αρχαιολογικός Χώρος Αμφίπολης, Διόνυσος, Ορφέας),
- Εκπαίδευση πάνω σε κοινές μεθόδους και πρακτικές για την ανάδειξη και διαχείριση του φυσικού και πολιτιστικού αποθέματος των περιοχών παρέμβασης των εταίρων και σύνδεση του τουριστικού προϊόντος με τις τοπικές επιχειρήσεις, τους επαγγελματίες, τους πολιτιστικούς συλλόγους και τους τοπικούς δημιουργούς,
- Εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων και τεχνικών στην προβολή και διαχείριση του φυσικού και πολιτιστικού αποθέματος μέσω εργαλείων πληροφορικής και διαδικτύου και προώθησης με διεθνή αντίκτυπο,
- Δράσεις διεύρυνσης και ανάπτυξης των διατοπικών εταίρων και διαβουλεύσεις με ερευνητικούς, επαγγελματικούς και μη κερδοσκοπικούς φορείς με στόχο τη συνεργατική διαμόρφωση της αναπτυξιακής πολιτικής και των προβλεπόμενων δράσεων,
Δημιουργία φορέα διαχείρισης για την εφαρμογή και την αξιολόγηση των αναπτυξιακών δράσεων και πρακτικών του διατοπικού σχεδίου και κατ’ επέκταση την επίτευξη μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας των αποτελεσμάτων του σχεδίου.
Συμμετέχοντες φορείς
- Αναπτυξιακή Καβάλας ΑΑΕ ΟΤΑ (Συντονίστρια ΟΤΔ)
- Αναπτυξιακή Δράμας ΑΑΕ ΟΤΑ
- Αναπτυξιακή Σερρών ΑΑΕ ΟΤΑ